sunnuntai 18. joulukuuta 2016

Moottoritekniikka moottorinpurku ja kasaus










Tässä kuvassa on itse moottori alkuvaiheessa ennen purkamista.










Aloitimme jakopään purkamisesta ensimmäisenä mikä osottaut

Lohko johon asennetaan kaikki osat kiinni.


Öljytila












Pakosarja joka tulee kanteen kiinni ja toiseen päähän tulee pakoputkisto kiinni


Imusarja ja ruiskutus järjestelmä joka tulee toiselle puolelle lohkoa kiinni.

Venttiilikansi


Yhden sylinterin mäntä ja kiertokanki
Kuvassa on itse vesipumppu jota pyörittää jakopäänhihna.

lohko



hihna

Jakopään kaikki eri rattaat ja hihnan kiristimet
Pakosarja: kiristys momentti 25nm ja kiristys tapana ristikiristys.


Imusarja: kiristysmomentti 22nm ja kiristys tapana ristikiristys.


Kansi: haynesin kirjasta lainasin kannen kiristyksen
ensin 25Nm
sitten 60 astetta
60 astetta
30 astetta
käytä kone normaali lämpöiseksi ja vielä 30 astetta


Öljypohja: kiristysmomentti on 22nm Pultit pitää kiristää vähitellen ja tasaisesti oikeaan momenttiin


Kiertokanki: kiristysmomentti on  69Nm s


Kampiakselin kiinnitys pultit:65Nm




Laakerikaulan mitta mikrometrillä oli 42,65mm.
Moottoria kasatessa kannattaa ottaa huomioon valmistajan suosittelemat pulttien, osien yms. vaihdot.


Pulttien kierteet ja momentit















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti