Tee renkaan irrotus vanteelta, sekä takaisinasennus ja tasapainotus. Harjoituksen voit tehdä joko asiakastyönä tai koulun harjoitusrenkaisiin. Myös yleistä tietoa renkaista.
Renkaiden tehtävä autossa on liikuttaa autoa moottorista tulevan energian avulla.
Renkaiden vanteista löytyy merkinnät vanteen leveydestä ja halkaisijasta, vanteen humpin muodosta ja etäisyyden vanteen keskilinjasta kiinnityspintaan.
Renkaista löytyy merkinnät renkaitten koosta, rakenteesta (esim. Radial), kuormitusluokka ja tieto siitä onko rengas talvirengas.
Laki määrittää henkilö- ja pakettiauton kesärenkaiden minimiurasyvyydeksi 1,6 mm. Talvirenkailla vastaava urasyvyys on 3,0 mm. Suositeltavaa olisi vaihtaa rengas kun se on urasyvyys on 4.00 mm ja talvirengas on suositeltava vaihtaa kun urasyvyys on 5 mm.
Alhaiset rengaspaineet kuluttavat renkaita, heikentävät niiden kestävyyttä ja voivat aiheuttaa niiden vaurioitumisen.
Väärä pyörän asentokulma lisää renkaitten kulumista.
Jos rengas on epätasapainossa, se vaikuttaa negatiivisesti ajoneuvon vakauteen, ohjattavuuteen ja suorituskykyyn.
Sitten rengastyöhön joka oli asiakastyö jossa ei tarvinnut vannetta irrottaa sillä se tuli uutena erikseen renkaan kanssa.
Ensiksi painetaan kumi pois vanteelta niin ettei se ole enään missään kiinni
Sen jälkeen laitetaan kone oikealle paikalle ja väännetään kumin yläreuna koneen päälle.
Sittenkuin kumi on puoliksi pois vanteelta niin renkaan ala reuna väännetään koneen päälle.
Renkaan takaisin laitossa pitää painaa kokoajan löysät pois ettei se repeä laitossa.
Alumiini vanteelta on tiukempi vääntää kumi pois/laittaa päälle
Tässä on renkaitten tasapainoitus laite joilla katsotaan ettei rengas ole epätasapainoinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti